De Groninger Stichting voor Wijsbegeerte en Studium Generale presenteren:

Hans Achterhuis:
  De utopie van de vrije markt

Woensdag 23 maart 2011, 20:00

Veel mensen denken dat de vrije markt een objectief proces is. Niemand lijkt verantwoordelijk te zijn voor de ideologie en de utopie erachter. Er zou geen 'kapitalistisch manifest' bestaan. De Amerikaanse filosofe Ayn Rand schreef de fascinerende roman Atlas Shrugged (1957) over een elite van neoliberale utopisten die de samenleving volledig kapotmaken, om een vorm van ultrakapitalisme op te kunnen bouwen. Zij was de ideologische inspirator van Alan Greenspan.

Interviewer: Willem van Reijendam

Hans Achterhuis (1942) is emeritus hoogleraar Wijsbegeerte aan de Universiteit Twente. Hij is bekend als publieke intellectueel die zich regelmatig mengt in maatschappelijke discussies. De nadruk in zijn werk ligt op sociale filosofie.

Locatie: theater USVA

Entree: 4 euro / voor studenten en GSW-donateurs gratis / voor abonnees van Studium Generale 2 euro

De lezing is op dit moment uitverkocht. Wilt u toch graag aanwezig zijn? Kom dan op 23 maart naar de Usva. Gereserveerde kaarten die een kwartier voor aanvang niet zijn opgehaald, gaan weer terug in de verkoop. En bovendien kunt u het gesprek ook volgen via een streamingverbinding in het café van de Usva. U komt dus nooit voor niets!

Door het oog van de filosofie | Maand van de filosofie | Achtergrond | Archief | Bestuur | Contact | Donateurs | Home