Door het oog van de filosofie | Maand van de filosofie | Achtergrond | Archief | Bestuur | Contact | Donateurs | home

18 november 2005: Tanny Dobbelaar

Door het oog van de filosofie: Montaigne

Door het oog van de filosofie is een nieuw programma van de Groninger Stichting voor Wijsbegeerte waarin filosofen hun licht werpen over de kwesties van deze tijd aan de hand van film, interview en lezing. In deze eerste aflevering vertelt filosoof en publicist Tanny Dobbelaar over Michel de Montaigne (1533-1592) en zijn beroemde Essays. Dobbelaar schrijft in haar boek Schrijven met Montaigne (Ambo, 2005): ‘Zonder twijfel balanceert ieder die over zichzelf wil schrijven op een slap koord. Aan de ene kant ligt de zelfverheerlijking op de loer, aan de andere kant wacht de zelfvernietigende bescheidenheid.’ Montaigne was de eerste die moeiteloos over dit slappe koord liep. Met zijn ‘probeersels’ werd hij de uitvinder van wat we nu het essay noemen. In het interview gaat Dobbelaar onder meer in op de vraag hoe persoonlijk je kunt worden in de publieke ruimte. Interviewer: Willem van Reijendam (journalist van het NOS-journaal).