Door het oog van de filosofie | Maand van de filosofie | Achtergrond | Archief | Bestuur | Contact | Donateurs | Home

9 april 2010, 20:30 (reserveren aanbevolen!)

André Klukhuhn: De Vreemde Lus

Het verbond tussen filosofie, wetenschap, kunst en godsdienst

Het voor de mens unieke bewustzijn stelt hem in staat op verschillende manieren van de wereld en zijn bestaan daarin kennis te nemen. Door de buitenwereld bewust te beschouwen kan hij daar als rationele wetenschapper structuur in aanbrengen en wetmatigheden in ontdekken; door zich als intuïtieve kunstenaar van zijn eigen bestaan bewust te zijn kan hij verslag doen van hoe het is om te zijn; door zich als filosoof van zowel de rationele als intuïtieve kenwijze bewust te zijn kan hij de mogelijkheden en beperkingen van beide kenwijzen, alsmede hun betrekkingen vanuit een meta-kenwijze onderzoeken; en tenslotte kan hij de grenzen vaststellen van wat nog wel en niet meer te kennen valt, waarmee (zoiets als) het geloof zijn plaats krijgt. Deze vier relaties tot het bestaan in de wereld – filosofie, wetenschap, kunst en godsdienst - zijn onderling verbonden in wat in de wiskunde een ‘vreemde lus’ (strange loop) heet, en zijn door de graficus Maurits Escher in één beeld – De prentententoonstelling – gevangen.

André Klukhuhn is chemicus en filosoof. Hij was jarenlang directeur van Studium Generale in Utrecht en schreef talloze columns, essays en boeken. Zijn meest recente titels zijn De geschiedenis van het denken (2003) en Alle mensen heten Janus (2008).

Uit de pers: "Klukhuhn is bezeten van het verlangen de wereld en de mens te begrijpen."

Interviewer: Willem van Reijendam

Het GSW-programma voor de maand van de filosofie is bekend! Klik hier.

GSW

Door het oog van de filosofie is een programma van de Groninger Stichting voor Wijsbegeerte, USVA, en STUFF, de studievereniging van filosofie. In het programma laten filosofen hun licht schijnen over kwesties van deze tijd aan de hand van film, interview en lezing. De bijeenkomsten zijn dit seizoen in  de USVA (Munnekeholm 10, 050-3634670). De entree bedraagt 5 euro (gratis voor donateurs, 4 euro voor studenten). Klik hier voor meer informatie over hoe u zich kunt aanmelden als donateur.