23 november 2007: Stine Jensen

Door het oog van de filosofie: Over de liefde tussen mens en dier
Stine Jensen

Vijf jaar geleden publiceerde filosoof Stine Jensen het goed ontvangen Waarom vrouwen van apen houden. Met de affaire tussen Bokito en zijn vrouwelijke aanbidster afgelopen voorjaar kreeg dit boek nieuwe actualiteit. In de westerse cultuur wemelt het van de erotische voorstellingen van apen en vrouwen. Niet alleen in de culturele verbeelding, maar ook in het hedendaags wetenschappelijke onderzoek is er sprake van een innige band tussen vrouwen en apen. Jensen laat deze avond haar licht schijnen over veelzeggende beeldfragmenten van Bokito en andere beesten.

Stine Jensen is filosoof, docent literatuurwetenschap aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en auteur van onder meer Turkse vlinders. Liefde tussen twee culturen (2005, Prometheus). Dit najaar verschijnen van haar de bloemlezing Voor de dieren (Prometheus) en de essaybundel Goddelijke brulapen (Bert Bakker).

Interviewer: Willem van Reijendam (journalist van het nos-journaal)